Roskilde väljer Tickster trots konkursbakgrund – riskerar fansens pengar?
Tickster firar nu ett flerårigt samarbete med Roskildefestivalen. Men medan Arvikaföretaget lyfter fram sin “festivalbakgrund” som en merit, visar historiken något helt annat: konkurs, inställda festivaler, obetalda artister och leverantörer, miljontals skattekronor borta – och tusentals biljettköpare som aldrig fick tillbaka sina pengar.
Samtidigt pågår flera rättsprocesser där arrangörsbolag kräver Tickster på sammanlagt över 16 miljoner kronor i skadestånd för avtalsbrott.
Från lösning till problem
När Tickster grundades i samarbete med Arvikafestivalen motiverade bolaget det med att arrangörer ofta fick vänta länge på sina pengar efter evenemang. “Därför startade vi Tickster och erbjöd istället förskott”, har företaget sagt i intervjuer.
Femton år senare medger Tickster själva – i inspelningar från pågående processer – att deras affärsmodell fortfarande bygger på snabba förskottsutbetalningar till arrangörer. På en av inspelningarna säger arrangören:
“Men hela Ticksters affärsidé bygger ju på att ni lockar över kunder från Ticketmaster, som betalar ut efter konserterna. Ni gör snabba betalningar varje vecka.”
Varpå Ticksters försäljningschef svarar:
“Det är absolut så, så är det.”
Det är just denna riskmodell – raka motsatsen till Ticketmasters – som har gjort att biljettköpare gång på gång blivit utan återbetalning när arrangörer gått i konkurs. Bland de drabbade finns publik till festivaler som bl.a:
•Peace & Love (2013)
•Siestafestivalen (2013)
•Dans Dakar (2014)
•Atlas Rock Festival (2023)
Senast i somras ställdes konserter med Thåström, Newkid och Peg Parnevik in utan återbetalning när arrangören gick i konkurs – biljetterna hade sålts via Tickster och intäkterna betalats ut i förskott.
Roskildes värderingar ifrågasätts
– Det är förvånande att Nordens största festival, som bygger hela sitt varumärke på trygghet och ansvar, väljer att lämna Ticketmaster – kända för att skydda biljettköpare – för ett mindre bolag med en historik av konkurser. Man måste fråga sig om Roskilde själva är ute efter snabbare förskott på biljettintäkterna – på publikens bekostnad?
Sponsorerna sätts under lupp
Medan Tickster firar sitt nya samarbete med Roskilde väntar fortfarande tusentals biljettköpare i Sverige på återbetalning. Frågan är nu om historien kommer att upprepas i Danmark – och om Roskilde och deras huvudsponsorer, som Tuborg/Carlsberg, Andel Energi och Meyer Sound, verkligen gjort sin hemläxa eller redan valt att låta pengarna styra före värderingarna.